tips belajar last minit ;p

lebih ramai yg suka belajar last minit dari belajar awal awal 


mmg betul pun ape yg aku tulis kat atas . aku pun suka belajar last minit -.- tapi ape pun tak masuk -.- hahhah . mcm ape je kan . kesan kesan daripada belajar last minit ni , kita akan FAIL ! hahha . lagi satu , bila kita pilih jawapan , mcm tak confident sebab tak tahu mana satu jawapan yg betul -.- confuse ;p so , harini aku nak share dgn korang cemana cara belajar last minit yg betul . ceh ceh . hahha .


  • RELAX DAN JGN CEMAS -  korang tak boleh cemas ke ape . korang kene relax . baru lah korang boleh fikir secara rasional nye ;p hahha . korang tak dapat ape pun kalau korang cemas , kelam kabut . betul kan ?
  • FOKUS PADE PEMBELAJARAN - korang belajar je mcm biase . hafal ape yg patut , mcm formula ke ape . korang jgn fikir kan sangat yg korang dah last minit ke tak sempat belajar -.- watlek je 
  • CONFIDENT DGN KEBOLEHAN DIRI - korang kene yakin dgn diri sendiri . selalu lah bersemangat yg korang boleh buat . kalau nak lagi bekesan , korang tampal cardboard yg bertulis ' AKU BOLEH ' haha . nanti bile korang tgh study , then tengok cardboard tu , korang bersemangat utk belajar !
  • REHAT DGN SECUKUPNYE - mase korang tidur tu paling penting utk jage . jgn terlebih ataupun terkurang bagi mengelakkan otak terganggu . lagi satu , limit utk otak ' berfungsi ' 45 minit je . lepas korang dah belajar 45 minit , korang rehat lah sekejap . korang jgn pulak tidur -.- hahah . 5 minit cukup lah . hahha .
  • BERI TUMPUAN KEPADE BAB YG PENTING - korang jgn buat revision kat bab yg tak penting . korang takde mase utk bace bab yg tak penting . dalam satu bab tu , amek beberapa isi penting , then tulis kat kertas , then korang hafal kan .lagi satu , banyak kan membuat soalan exam yg lepas lepas . mcm cikgu aku cakap ' PRACTICE MAKE PERFECT ' . 
  • BERDOA DAN TAWAKAL - yg ini penting ! korang jgn lah lupe utk meminta bantuanNYA . insyaAllah , DIA akan membantu korang selepas bertungkus-lumus belajar :) 

ok tu jelah tips tips utk belajar last minit . aku harap benda ni mambantu korang . aku tahu final exam dah habis . just beri peringatan je . tak salah kan :) 


habis ~



ok bye tc :)

thanks for reading :)